Pop scriptum Denisa Leskovara
Na ranim albumima, primjerice na Greetings From Asbury Park, Springsteen je zvučao kao neukrotivi pjesnik s ulica New Jerseyja – nešto poput kombinacije Boba Dylana, ranog Vana Morrisona i nečega trećeg, neodredivog i posve svojeg. Čini se kako je četiri i pol desetljeća poslije, na zalasku karijere, The Boss posve ravnodušan prema svojim soul- i rhythm and blues-korijenima. Njegova transformacija u country & western-pjevača – ne baš tipična, dakako – dovršena je na novom projektu prigodno naslovljenu Western Stars, realiziranu bez pomoći vjernog E Street Banda.
Ono što je najzanimljivije odnosi se na činjenicu da je riječ o countryju s estetskom osnovom ukorijenjenom upravo u godinama njegovih početaka, ili nešto ranije, u razdoblju najboljih radova Glena Campbella i Harryja Nilssona. U neodoljivo sjetnoj Hello Sunshine lako je detektirati melodijsku osnovu iz klasika Freda Neila Everybody’s Talkin’ – dakako, u Nilssonovoj izvedbi iz filma Ponoćni kauboj.
Pjesme pulsiraju izdašnim aranžmanskim dekoracijama krećući se širokim orkestralnim zamasima. Riječ je o zvuku Kalifornije i Nashvillea s ishodištima u nekim davnim vremenima, ali adaptirana potrebama novog stoljeća – i zlosretnim likovima koji nastanjuju te skladbe. Razočarani marginalci, ostavljeni ljubavnici, lutalice u traganju za novim početkom, ovisnik o tabletama iz pjesme Tucson Train, potrošeni kaskader iz skladbe Drive Fast ili ostarjeli glumac u naslovnoj temi – Bruce je kreirao niz likova kojih se sudbina savršeno uklapa u evokativno, melodramatično glazbeno tkivo. Western Stars nije samo (odveć) sentimentalna oda prošlim glazbenim vremenima, nego i kolekcija minuciozno izvedenih, melodramatičnih karakternih priča, posve univerzalnih: nije čudno da je riječ i o trenutno najprodavanijem stranom izdanju u Hrvatskoj.
Negdje u razdoblju albuma Attack And Release (2008) bilo je jasno da bi se The Black Keys, nekadašnji kraljevi podzemnoga garažnog blues-rocka uskoro mogli transformirati u predvodnike suvremenog rock-mainstreama. To se i dogodilo. Iako okosnicu njihova zvuka čini gitara Dana Auerbacha i precizan, prodorni bubanj Patricka Carneyja, na ključnim radovima ništa manje nije važna ni suvremena nadgradnja suradnika Dangera Mousea; bez njegove autorske asistencije, produkcijskog dodira i klavijaturističkih zahvata noviji opus Black Keysa teško je zamisliv.
Novi, deveti studijski album – objavljen nakon višegodišnje stanke ispunjene samostalnim aktivnostima obaju članova – lišen je usluga vanjskih producenata i naslovljen je, možda i autoironično, Let’s Rock. Ipak, već uvodna Shine a Little Light (unatoč reskim gitarističkim rifovima) sugerira da su dani sirovog, lo-fi bluesa posve završena priča. Dakle, ništa od povratka korijenima u doslovnom smislu, ako se tomu uopće netko nadao. Bila bi doista strateška ludost odreći se masovne, strpljivo osvajane publike očarane njihovom autorskom vještinom, instrumentalističkom razigranošću, neizbrušenom emotivnošću i netaknutim smislom za humor.
Let’s Rock organski je koncipiran album pun čvrsto strukturiranih, kraćih pjesama, stilski na razmeđu klasičnoga rocka i country-aluzija kakve se mogu prepoznati i na Auerbachovim solo radovima. Ukratko, savršena ljetna zabava, mnogo prije nego albumski klasik.
Kawasaki 3P idealan je izbor za sve kojima se ideja rock ‘n’ rolla svodi na beskrajnu, bezbrižnu, visokoenergičnu zabavu. Riječ je, prije svega, o lokalnom, zagrebačkom fenomenu čiji je kontinuitet (četvrt stoljeća!) sam po sebi dovoljan razlog za slavlje. Dvadeset i pet godina karijere, jedna pamtljiva provokacija na Dori 2003 (Antonija) i samo nekoliko studijskih albuma – od kojih je drugi, Idu Bugari, izazvao osobitu komercijalnu pažnju – tek su neki nasumično nabacani biografski fragmenti. Ipak, opus sastava čija se glazba doima kao spoj izvorne britanske ska-estetike s konca sedamdesetih (Madness, Selecter, The Specials), pankom ozračenih američkih žanrovskih uzdanica devedesetih (Sublime, The Mighty Mighty Bosstones...) i šatre iz omiljenih zagrebačkih kvartova, najbolje je provjeriti u najprirodnijem, koncertnom okruženju.
U skladu s naslovom, album 25 godina x Teatar &TD svojevrsni je dokument njihove koncertne snage, usput funkcionirajući i kao video/audio retrospektiva cjelokupne karijere. Septet s dvjema gitarama, dvjema trubama, agilnom ritam-sekcijom te gostima i gošćama (povremeno saksofon, plesna koreografija) doista zvuči usvirano, frenetično i nadahnuto, poput dobro podmazana stroja, i samo bi pitanje izbora i rasporeda klasika na CD-u i DVD-u (videomaterijal mnogo je obilniji od audio ekvivalenta) moglo izazvati stanovitu pomutnju. Rock, disco, njemački pank, Mate Parlov, arhivski citat iz serije Otpisani, ska i reggae, „glu za snifanje“ na akustični način i druge interne šale – sve je ovdje, u ovom ili onom formatu. Album je ionako zamišljen kao koherentan, dvodijelni projekt koji je preporučljivo konzumirati u cjelini.
Nasuprot agresivnoj, globalno raširenoj tezi da je riječ o neupitnom geniju, Prince je na nekim razinama ipak bio ponešto precijenjen. Ostavimo li po strani njegovu legendarnu bombastičnost, narcizam ili napadnu seksualiziranost i usredotočimo li se na samu glazbu, valja tek podsjetiti na činjenicu: sve što je činio Prince, još su bolje i inovativnije činili njegovi uzori kao što su Sly Stone, Jimi Hendrix, James Brown i drugi, uključujući Marvina Gayea, koji je svakomu mogao održati lekciju o korištenju erotskih motiva u kontekstu suvremenoga soula.
Ipak, Princeova se pojava – ne bez razloga – uvijek doživljavala intrigantnom. Uostalom, autor koji je potpisao pop-dragulje kao što su Purple Rain, Little Red Corvette i Diamonds and Pearls uvijek je vrijedan proučavanja. Objavljen u duhu uobičajene potrebe da se nakon smrti iscijedi i posljednji dolar iz kataloga preminulog umjetnika, Originals je zbirka demo skladbi solidne kakvoće što ih je nesretni glazbenik od ranih 1980-ih do početka 90-ih skladao za druge izvođače. Najpoznatija pjesma ujedno je i jedina ranije objavljena, Nothing Compares 2 U (izvorno namijenjena Princeovu sastavu The Family, veliki hit Sinéad O’Connor), no Originals sadržava još nekoliko impresivnih pjesama. Tipičan je primjer Manic Monday, poznat iz opusa kalifornijske ženske pop-rock skupine The Bangles – skladba koja dokazuje da je Prince katkada najnadahnutiji u svojim opuštenim, najmanje pretencioznim trenucima.
662 - 664 - 17. srpnja 2019. | Arhiva
Klikni za povratak